Aurora Polaris
www.aurorapolaris.no
Flag Norway
Sail Number

Our boat is a Discovery 55, hull #44 equipted for long tour sailing. The plan for us, Pia Elisabeth and Terje Haland is to have a circumnavigation onbord in our boat. We will have crew/guests onboard from time to time.

19/02/2019

Aurora Polaris - Re: St.Helena itil Ascension Island

Torsdagen har jeg allerede fortalt en del om. Det var den dagen da vi blekjørt rundt på øya i landrovere og til slutt var innom Comfortless Cove,badestranda med store skilt om haiangrep og gravene til de som hadde dødd avgulsott. Etter at vi hadde inntatt lunsjen vår, måtte vi plutselig draderfra. Grunnen var at nettopp da hadde de gjort klar«bargen(drivstofflekteren)» som skulle fylle oss opp med diesel. Vi så ingengrunn til å dra til land igjen for å spise middag, for vi hadde en avtalemed en gruppe damer som skulle ta oss med på stranda for å se nårskilpaddene la egg. Det skulle skje etter mørkets frambrudd, og vi måtte harøde hodelykter på oss. Ingen fikk filme med hvitt lys eller bruke blits.Det var jo kjekt å se, men bildene/filmene ble ikke fine på grunn av alt detrøde. read more...

30/01/2019

Aurora Polaris - St. Helena, - en øy midt i Sør Atlanteren

23.- 28.januar 2019Aurora Polaris motorseilte de to siste døgnene helt inn til St. Helena, og vi ankom i grålysningen. Da var det helt fullt på alle mooringene, og vi måtte legge oss på anker. Slik det fungerer her, er at ingen har lov å bruke sin egen lettbåt for å fortøye den til land. Vi kan frakte folk inn, men må returnere lettbåten til egen båt. Dersom alle skal til land, må vi bruke taxibåt. Den må bestilles over VHF, og de har rutetider vi forholder oss til, en pr time. Det har skapt en del frustrasjoner, både for båtfolkene og for beboerne. Vi har imidlertid nå vent oss til det, og det betyr i praksis at når vi går i land, så gjør vi det for resten av dagen. Ofte blir det siste taxibåt tilbake, noe som igjen betyr at vi må returnere ved 18-tida dersom vi ikke har spesialavtaler. read more...

Aurora Polaris - Mot St.Helena

16.-23.januar 2019Tidlig om morgenen, 16.januar, var vi på vei igjen – mot St.Helena. St. Helena er ei Britisk øy som ligger midt i Sør- Atlanteren. I de senere årene har de fått flyplass her, men forholdene er såpass vanskelige, at der er svært få flyselskap som ønsker å ha ruta dit. Med andre ord, er vi noen av de få som kommer hit – med båt.Disse dagene har Aurora Polaris brukt til å komme seg etter all sykdommen som har gått sin seiersgang til alle om bord. Det er drukket utallige kopper ingefærvann med sitron og honning, og papirlommetørklene flakser stadig over bord. Helen er den som holder lengst ut! Hun pleier ikke bli syk før alle de andre er ferdige, og er klare til å gå i land igjen. Denne gangen har hun gjort det klart for alle at hun ikke akter å gå glipp av flere plasser,. read more...

11/11/2018

Aurora Polaris - World ARC - Nesten fremme i Sør Afrika

10. november 2018I kveld så jeg det! Det syregrønne flashet idet solen gikk ned. Nå har jegstudert utallige solnedganger, og var i ferd med å si at det bare er noetull. Det er det ikke, for jeg har nå sett det med mine egne øyne!Dette har vært en utrolig vakker dag! Vi har måttet gå med motor nesten heledagen, men himmelen har vært blå, og nesten skyfri. Da solnedgangen nærmetseg, dukket det plutselig små skydotter opp rundt omkring horisonten. Solengikk ned, og etterlot seg alle regnbuens farger, først i et lyst slør. Sidenble fargene klarere, og med mer kontrast. Jeg måtte sitte lenge og beundrefargespillet. Lurte på om jeg skulle fotografere, men tenkte etterpå hvorforjeg skulle det? Nyt det her og nå! Det er ingen andre som behøver å se det!Jeg sitter og ser på den vannrette. read more...

14/10/2018

Aurora Polaris - World ARC - Oppdatering på seilasen til Mauritsius

12. oktoberVi har vært inne i et område med 35 knops vind en stund. Noen i flåten rapporterte at de hadde kast opp i 55 knop. 40 knops vind er grensen opp mot storms styrke. Vi venter på at vinden skal legge seg og dreie i mer østlig retning. Det er en stor fordel for oss, som seiler veldig godt med fokken og genoaen ute samtidig.Ved ni-tiden i dag, lyktes de endelig å føre over pasienten fra seilbåten til losbåten, og nå er de på vei med henne med legeteam om bord. Det har vært litt dramatisk, men veldig godt å se og oppleve den store omsorgen og velvilligheten til å hjelpe hverandre når noe står på.Vi seiler fortsatt i kompaniskap med den andre seilbåten vi har nevnt tidligere. Nå har vi oppe litt mer seil. Da det stod på som «verst», hadde vi over 11 knops hastighet med bare et par. read more...