Aurora Polaris
www.aurorapolaris.no
Flag Norway
Sail Number

Our boat is a Discovery 55, hull #44 equipted for long tour sailing. The plan for us, Pia Elisabeth and Terje Haland is to have a circumnavigation onbord in our boat. We will have crew/guests onboard from time to time.

14/10/2018

Aurora Polaris - World ARC - Oppdatering på seilasen til Mauritsius

12. oktoberVi har vært inne i et område med 35 knops vind en stund. Noen i flåten rapporterte at de hadde kast opp i 55 knop. 40 knops vind er grensen opp mot storms styrke. Vi venter på at vinden skal legge seg og dreie i mer østlig retning. Det er en stor fordel for oss, som seiler veldig godt med fokken og genoaen ute samtidig.Ved ni-tiden i dag, lyktes de endelig å føre over pasienten fra seilbåten til losbåten, og nå er de på vei med henne med legeteam om bord. Det har vært litt dramatisk, men veldig godt å se og oppleve den store omsorgen og velvilligheten til å hjelpe hverandre når noe står på.Vi seiler fortsatt i kompaniskap med den andre seilbåten vi har nevnt tidligere. Nå har vi oppe litt mer seil. Da det stod på som «verst», hadde vi over 11 knops hastighet med bare et par. read more...

11/10/2018

Aurora Polaris - World ARC - Vi nærmer oss, siste del av seilasen til Mauritsius

Etter å ha seilt over halvvegs, kom vi til det området hvor vi kom til å ha en del vind. Pål, sønnen vår, informerte om at dersom vi fortsatte med samme kurs og fart, ville vi ankomme dette området innen tre dager. Nå er vi altså her, og vi har vind fra 25-30 knop og ganske høye bølger. Jeg har ikke før tørket opp sjøvannet hvor jeg sitter i cockpiten, før jeg får meg en ny dusj. Vinden ventes å øke på, og vil være på det sterkeste i ettermiddag. Etter det skal den dreie mot øst, og vi vil få den bakfra. Vi har gitt opp å ligge i teten denne gangen. Det er forskjellige grunner til det. Vi har bevist at vi kan seile fort, og nå dreier det seg mer om komfort og gjensidig støtte fra våre medseilere. Slik situasjonen er nå, har vi avtalt med naboen vår, Mischief, om å dreie litt nordover,. read more...

09/10/2018

Aurora Polaris - World ARC - Seilasen til Mauritius

Vi fikk vite at vi kom til å ha plenty med vind over Indiahavet. De to første dagene hadde vi tilnærmet vindstille. Seilte de første 4 timene, men da gadd ikke kapteinen mer! Motoren i gang, og vi kom oss fort av gårde – helt til vi traff på vinden. Da var vi i et rotete område med vind, strømmer og bølger i disharmoni. Alle rapporterte om ubehagelige bevegelser i båtene sine, og vi var ikke noe unntak. Likevel er her noen i flåten som fortsatt har 0 motortimer, og en av dem er flere timer lengre kommet enn oss. Forstå det de som kan! (De har mannskap om bord, da!)Min kaptein er trøtt, og han klarer dårlig å bevege seg rundt i båten under fart. Han sier han blir kvalm. Dermed blir forflytningsoppgaver lagt på kaptinnen. Oppgavene er stort sett matlaging og oppvask – samt. read more...

07/10/2018

Aurora Polaris - World ARC - Cocos Keeling og klargjøring for Indiske Hav

Da vi var ankommet Cocos Keeling hadde, jeg kapteinen, et par hovedgjøremålog det var å få autopiloten til å fungere samt få emailen til å virke.Det viste seg at ingen i flåten hadde tilsvarende vår motor som reservedelog ikke fikk vi svar fra Lewmar, leverandøren av driveuniten. Gode råd vardyre og det ente opp med at vi fikk tak i en gammel rustet elektromotor somhadde mye større børster som måtte files/pusses til rett størrelse. Motorenvar forseglet, ikke skrudd i sammen og denne måtte deles med det verktøyetvi hadde tilgjengelig.Da vi skulle hente den gamle motoren kom vi borti en generator som senkesned i sjøen, noe som medførte at dette feste brakk i to. Nå var vi utenautopilot og båten som gav oss den gamle motoren uten lader fra strømmen isjøen under seil. Kapteinen måtte dermed. read more...

Aurora Polaris - World ARC - Cocos Keeling og turen dit eller omvendt

Vi forlot Christmas Island samtidig med Madrigal – de vi lå sammen med på bøye i bukta. Vi skiltes likevel på startlinja. Madrigal valgte å gå rett vest, og vi litt lengre sør. Det skulle vise seg å være litt uklokt av oss. Ikke bare gikk vi litt tregere, men vi kom også senere i mål, og måtte gå litt nordover igjen før sluttlinja. I tillegg begynte kaptinnen med magesjau – og den varte i tre dager, like lang som overfarten til Cocos Keeling. Som om ikke det var nok, begynte det å skje saker og ting undervegs. Først fikk vi noen underlige alarmer – på kaptinnens vakt. Meldingen på skjermen var: vil du gå på pilot, track eller standby? Kaptinnen ville selvfølgelig fortsette på track (slik vi pleier å gå), derfor valgte hun den opsjonen. Da snudde Aurora Polaris 180 grader og begynte å gå. read more...