Pinton

Design: Ron Holland

23/11/2010

Pinton - Log for de første tre dage på Atlanten

Efter Allan og Klaus kom mandag havde vi en uges heftige forberedelser og vi var klar til afgang lørdag aften. Alle gik i seng så vi kunne være friske til starten søndag. Kl 2.00 vækkede Dorthe mig og sagde at fryseren blev varmere og varmere. Allan og Klaus havde fyldt 20 kg dybfrosset kød i den lørdag eftermiddag og nu var den på vej op over nul. Jeg gik i gang med lommelygte, men inden længe var alle vågne og så skilte vi al ting ad og rensede slanger og fandt på fancy løsninger. Det endte med at den begyndte at køle igen kl ca fem og så var der yderligere en par timers søvn. Starten søndag var fantastisk flot og vi kom godt afsted i midten af feltet. Vi var blevet lovet stærk vind i accelerationszonen udfor lufthavnen på vej ned langs Gran Canaria, men der var bare frisk vind og vi. read more...

24/11/2010

Pinton - Log for fjerdedagen på det store hav

Kære alleEndnu en hilsen fra Pinton. I går startede den sene eftermiddag med en flok delfiner fulgte os i lang tid. Som torpedoer skar de ind foran båden,under ja de muntrede sig enormt, unge som voksne dyr i det azurblå hav. Vi er ikke helt alene i vores område for ind imellem passerer et fragtskib, men ensomheden brydes hele tiden med smukke oplevelser som måneopgang et fantastisk syn når den stiger op i kimingen. Vejret har indtil nu været perfekt med sol-opgange og nedgange 26 grader let til frisk vind og 1 meter høje bølger, men i øjeblikket rykker vi os kun langsomt da der er ingen vind. Der er indkøbt fiskeudstyr som proffer vil misunde, men ingen bid på krogen indtil nu. Planen med vagter og madlavning går fint. F.eks. spaghetti med kødsovs, frikadeller med brasede kartofler og. read more...

26/11/2010

Pinton - Log fra sømand Klaus efter 6 dage til søs

Hej allesammen!26/11/2010 (et sted på der åbne hav)Uddrag fra en sømands dagbog. Position 20 58:762N /23 08:286WEr nu ved at få skipper og frue indkørt i det gode skibPINTON's daglige rutiner. Der tilbagelagt omkring 641 sømil. Ligger som nr. 54 ud af ca. 250 all over. Men i vor egen klasse nr. 7 ud af ca. 25. Kl. 6.00 slutter nattevagten, tak for det. Bælravende mørke indtil månen står op. Normalt er der en på vagt om natten, mens resten af besætningen ligger og gasser under vandlinien. Men i går nat forbarmede skipper sig og tillod dobbeltvagt. Reb i alle sejl 20-24 Knob, så fik vi prøvet det med. Men en dejlig følelse at skibe som er større end PINTON ligger mere end 100 sømil agter for os. Det er helt eventyrligt at sejle i en så stor vandpyt blåt vand 25gr. luft 29gr. om natten luft. read more...

29/11/2010

Pinton - Log fra Pinton på vej sydvest over fra Cap Verde

Kære allesammen.Alt vel fra Pinton. Vi har drukket tredjedels champagne. Vi har haft alt for lidt vind og lige i snuden. Vi måtte gå for motor og derfor gå ind i Mindalo på Cap Verde for at bunkre diesel. Vi mødte gamle bekendte der og fik lidt nyt om de andre både. Vi har valgt den rette taktik, selv om den var med motor. Takket være Jespers grib-filer med de amerikanske vejrudsigter 5 døgns, har vi ikke været i tvivl. Vi har haft det rigtig hyggeligt med hinanden og de forskellige spidskompetancer viser sig nu. Allan er interesseret i kapsejlads, og hvis vi skal fremad er det vigtigt. Klaus er verdens bedste kok og enten laver han eller giver han anvisninger på store delikatesser. Ikke en morgen uden omelet. Allan presser appelsinjuice af de 3 kasser appelsiner, der hænger på rælingen. read more...

Pinton - log for den niende dag på søen

Log fra Jesper på den 9. dag på søenDer er mange ombord på Pinton der synes jeg bruger meget tid på kontoret, men der er ikke mange på Pinton der vil undvære de vejrmeldinger og mails i øvrigt jeg hiver ned med kortbølgeradioen. Hastigheden på internetforbindelsen er 4800 baud. Det er langsommere end det langsomste i EDBens barndom, men alligevel nok til at det lader sig gøre med tilstrækkelig tålmodighed. Vi sejler nu mod sydvest på 16 breddegrad og vi regner med at skulle helt ned til 13 inden vi møder tradevinden, og så går det forhåbentligt hurtigt vestpå mod St. Lucia med storsejlet til den ene side og genuaen spilet til den anden side. Vi har så travlt ombord at vi hverken får læst noget eller spillet nogle af de mange spil vi har medbragt til turen. Hver morgen starter med en dram. read more...