Pélagie

draft 1.15m
hight 18,5m

21/11/2010

Pélagie - Voorbereiding voor onze eerste oceaan oversteek, met zijn 2-en!

Normal 0 21 false false falseNL X-NONE X-NONE /* Style Definitions */table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} We zijn nu ruim 10 dagen in Las Palmas.  We hebben. read more...

22/11/2010

Pélagie - DAG 1: Met 260 boten starten, nu een lege zee

Het is maandag 22 november 10:00 uur, onze eerste 20 uur op zee zitten er op! Ik zit heerlijk buiten in het zonnetjes te typen; Nils slaapt weer lekker. Het is nog hard werken zondagochtend, 21-11, voor we weg kunnen. Eerst nog even de grib files op halen van internet. Die geven de windvoorspelling voor de komende 7 dagen, altijd nuttig. Het bijbootje moet leeg, dwz de lucht eruit, en schoon worden gemaakt, zodat we het onderdeks kunnen opbergen. Zo heeft de Pélagie een windvang minder voor het geval we toch onverhoopteen storm over ons heen zouden krijgen. Gelukkig bedenkt Nils dat we het met de Genaker val aan boord kunnen hijsen, met de hand tillen is niet te doen. De laatste zaken worden schoongemaakt, nu hebben we nog zoet water van de kant. Ondertussen speelt een fanfare pittige. read more...

25/11/2010

Pélagie - Dag 2 en 3; Gennaker in de knoop

Dag 2, maandag 22 november, schiet het lekker op met de Gennaker als voorzeil. Het brood is op, ik begin enthousiast aan mijn eerste brooddeeg op zee. Het lukt prima; 2 uur later zitten we heerlijk aan de lunch met vers gebakken brood, zo warm uit de oven, een tractatie! Daarna ga ik nog 2 uurtjes slapen. Dat lukt, want de nacht was kort, 2x 3 uur slaap voor mij. De gennaker staat al de hele dag. We halen zelfs een van de 2 boten die we zien in, die heeft zijn gennaker niet op. De zee is wat ruw en de wind vlagerig. De gennaker duikelt af en toe helemaal in elkaar, maar herstelt zichzelf steeds weer. We besluiten dit grote zeil te laten staan gedurende de nacht. Het is volle maan, dus je kunt zien hoe het zeil zich houdt. ’s Avonds om half 10 is het uit met de pret, de gennaker. read more...

26/11/2010

Pélagie - Dag 4: Eerste dorade gevangen

In de middag van dag 3, woensdag 24-11, valt de wind weg. We weten dat dit tijdelijk zal zijn. Daarom varen we ook zo ver naar het zuiden, pas rond de 20 graden noorderbreedte is de pasaat wind meestal stabiel. In het ARC radionet van 12:00 uur heeft vrijwel iedereen weinig of geen wind. De motor gaat dus bij, wel op een laag toerental om zo efficiënt mogelijk om te springen met onze diesel. We hebben “maar” 350 liter bij ons en we moeten er ook stroom van draaien. Om 02:00 uur ’s nachts is er weer voldoende wind om het alleen met de zeilen te doen. Een NW wind is hier zeldzaam, het normale patroon is N-NE wind. Er zit ook heel veel wind in het noorden, we krijgen daar vast de hoge golven nog wel van. Sommige experts zeggen dat globale windpatronen minder stabiel zijn als. read more...

30/11/2010

Pélagie - Dag 5, 6 en 7: Communicatie op rantsoen

De berichten van de eerste dagen zijn per ongeluk alleen opde ARC web-site terecht gekomen, zie aldaarAls je met je eigen schip de oceaan oversteekt, is alles op rantsoen. We beperken ons zoet water gebruik, we hebben `maar` 600 liter aan boord, en spoelen de afwas voor met zeewater. We letten heel goed op ons elektra gebruik door alle apparatuur alleen aan te zetten als het echt nodig is, zelfs de plotter, de boot-TomTom, gaat maar 1 keer per kwartier aan. ´s Nachts gaat de koelkast uit. De stuurautomaat gebruikt het meeste, maar die kan natuurlijk niet uit. Met diesel kunnen we goed elektriciteit maken, maar ja dat kunnen we niet bijtanken op de oceaan. De zon helpt door onze zonnepanelen, maar het is erg bewolkt op dit moment. En onze windgenerator heeft vanochtend deels de geest. read more...