Pauline af Skanor
Sail Number

04/12/2021

Pauline af Skanor - Logbok 3/12 dag 12

Position: 18°16.0’N, 50°35.5 ’WDatum: 3 decemberTrip: 2572 NMTid: 14.00 (Pauline time, GMT-3, ja det stämmer, vi har ställt om en timme till!)Hej där hemma! Efter ett litet avbrott i de ”vanliga loggarna” undrar ni säkert vad vi hittat på de senaste två dagarna – ska jag vara ärlig så är det egentligen inte så jättemycket. Vi har guppat på här ute på havet och rört oss sakta men säkert närmare St Lucia, ni kanske har följt oss i appen? Vi har det fortsatt bra, stämningen är god och det är vi tacksamma för! Att vi numera ser vårt mål på kartan, och inte längre varken Gran Canaria, Kap Verde eller endast hav är en väldigt härlig känsla kan jag lova. Nedräkningen är påbörjad och den kvarstående distansen till mållinjen är i skrivande stund ”ynka” 660 NM. Denna sträcka kan vi ta oss i mål på. read more...

28/11/2021

Pauline af Skanor - Logbok 27/11 dag 6

Position: 17°20.605’N, 29°19.048’WDatum: 27 novemberTrip: 1200 NMTid: 14:00 (Pauline time, WET-1)Hej!Nu börjar det kännas att vi är ute på havet, så som vi förväntat oss Atlanten att vara! Vinden har ökat och ligger nu omkring 20 knop och vågorna har blivit större. Havet och himlen är dock fortsatt blåa och solen skiner. Det närmaste fisk vi kommer nu är våra kära flygfiskar som hoppar upp på däck då och då. Passen, matlagningen och våra siestas rullar på som de ska och alla är glada. Nu börjar vi diskutera hur vi ska lägga upp maten nästa vecka och vad det ska bjudas på när vi kommit halvvägs.Dagens uppdatering av positioner säger att vi på två dagar har gått från 14e plats i cruisingdivisionen till 7e plats vilket innebär att vi sakta men säkert fortsätter klättra. Om man tittar på. read more...

26/11/2021

Pauline af Skanor - Logbok 26/11 dag 5

Position: 17°31.54 N, 25°50.48 WDatum: 26 novemberTrip: 989 NMTid: 15:30 (Pauline time, GMT -1)Hej allihopa! Här ute på Atlanten är havet förhållandevis lugnt och vädret är fint. I det stora hela känns det som en härlig semestersegling, bortsett från att vi inte ser land eller kommer av båten. Den senaste natten var dock väldigt varm och flera av oss ombord har sovit lite dåligt. Som tur är finns det gott om tid att vila och ta igen sig även under dagen så det går ingen nöd på oss. Det kommer inte att bli svalare, så det är bara att acklimatisera sig till dessa varmare breddgrader. Vindarna har varit stadiga sedan de tilltog igår efter lunch! Vi har seglat fram i mellan 8 och 11 knop, med några toppar närmare 12 knop under natten. Väldigt bra och stabilt då vi med motor gör omkring 9. read more...

25/11/2021

Pauline af Skanor - Logbok 25/11 dag 4

Position: 18°30.35 N, 21°57.59 WDatum: 25 novemberTrip: 758 NMTid: 15:15 (Pauline time, WET-1)Hej från oss!Seglingslyckan och vindarna vi haft i nästan två dygn har avtagit, under förmiddagen har vindstyrkorna legat kring ynka 1-2 knop, vilket gjort att vi återigen tyvärr behöver gå för motor. Förhoppningen är att inte behöva göra det i mer än ett dygn och att vi under morgondagen då vi passerat Kap Verde kommer in i passadvindarna. Framförallt hoppas vi att vi gjort rätt och att vi lyckats ta oss söder om stiltjebältet vi beskrev igår. Mot förmodan ökade vindarna upp emot 8-9 knop strax efter 14 idag vilket har gjort att vi har kunnat sätta segel. Vi får se hur länge det håller i sig, kl 14.45 gör vi över 10 knop med en vindstyrka på 12 knop och vi går på diagonalen runt i båten.Igår. read more...

24/11/2021

Pauline af Skanor - Logbok 24/11 dag 3

Position: 19°48.62'N, 19°30.75'WDatum: 24 novTrip: 580 NMTid: 16:00Hej där hemma! Vi har det bra, alla vaktpass fungerar och vi har kommit in i både livet ombord och den nya dygnsrytmen. Då vaktschemat roterar har nu samtliga grupper haft alla vaktpass, och vi är alla överens om att passet mellan 03-06 är det tuffaste. Sedan vi stängde av motorn igår innan lunch har vi seglat fram i 7 till 10 knop. Över till gårdagens fiskelycka, som vi berättade så fick vi napp och lyckan var enorm. Bara en kvart efter att vi igår hade skickat loggen till er så nappade det igen, och vi fick upp ytterligare en Dorado (Mahi Mahi). Vi ligger nu lika med Paulines 2016 crew i antal fångade och uppätna fiskar. Målet är såklart att få fler, inte bara för ”tävlingens” skull utan också för hur gott det var. Våra. read more...