Pauline old
Sail Number

05/12/2016

Pauline af Skanör - Log day 16 - WE MADE IT

Rapport 16. Efter 14 dagar och 20 timmar och 38 min skär vi mållinjenutanför Rodney Bay, måndag 5 dec kl 05.38.38. Placering i mål i vårklass Crusing är plats 4 (av 150 båtar) och 15e båt i mål av totalt220 startande i Las Palmas den sönd 20 nov Pauline tid (UTC=GMT -4 h)Hej alla följare av vår loggbokDå är detta äventyr slut för Pauline af Skanör och dess besättning.Kvarstår prisutdelning och att vi väntar på att 200 båtar till ska gåi mål. Vi kom in som 15e båt totalt av 220 startande båtar från LasPalmas. I Crusing klassen var det 150 båtar som startade och vi var imål som 4:a. Fantastiskt resultat med en ”grand old lady” som Pauline.Det var bättre än jag hade förväntat mig när jag sett startfältet påplats i Las Palmas. Jag hoppas att det varit ett sant nöje att följaoss på vår. read more...

04/12/2016

Pauline af Skanör - Log day 14 - We can almost see the finish line!

Dag 15, kurs 255 grader, sönd 3 dec. kl 11.00 Pauline tid (UTC=GMT -4h) hemma 16.00Hej där hemmaEn märklig och mäktig känsla infann sig i natt när jag satt ochstyrde. Helt ensam i den mörka natten, till och med mina 2 gastar lågoch sov i sittbrunen. Klockan är 04.30 Pauline tid, himlen ärstjärnklar och vi forsar fram med drygt 9 knop med motor.VI ÄR NÄSTAN FRAMME……………… 20 timmar säger navigatornDet är en fantastisk skön känsla, men samtidigt en känsla av tomhet,vad händer nu när vi gjort detta?Snabbt tillbaka till verkligheten, där pågår ett stor race med vårkombattant Albatros, vi får ständiga uppdateringar om deras Fart ochvilket avstånd vi ligger efter/före. Vi utnyttjar detta på bästa sättoch lägger upp taktiken. Vi styr inte över vädret, men de har varit påvår sida i natt. Vi har 2. read more...

03/12/2016

Pauline af Skanör - Log day 13 - The sunprotector is on deck.

Dag 14, kurs 255 grader, lörd 3 dec. kl 11.00 Pauline tid (UTC=GMT -3h) hemma 15.00Hej kära vännerNatten har varit god, vi har seglat hela natten mellan 6-9 knop. Dethar rullat lite mindre, och det beror främst på att vi har haft ganskagod fart genom vattnet, vilket gör att vågorna pareras bättre av Ludde(autopiloten). Vårt största huvudbry kom i morse när rapporten frånAnette rullade in och den säger att vi tappat 10 nm mot Albatros.Första tanken är att de kört motor eller är det tyvärr så att de harhaft bättre vind än oss och lite bättre skärning med en lättare ochsnabbare båt.Vi gjorde som vilket hockey lag som helst hade gjort, vi bytte uttränaren. Sagt och gjort skepparen lämnade rodret direkt efterbeskedet, och ersattes av Espen (det var i och för sig vaktbyte kl 10,samtidigt som. read more...

02/12/2016

Pauline af Skanör - Log day 12 - The night of squalls

Dag 13, kurs 255 grader, fred 2 dec. kl 11.00 Pauline tid (UTC=GMT -3h) hemma 15.00Hej där hemmaVilken natt…… Nu har vi lärt oss en hel del om Squalls. Varje pass inatt har haft 3-5 stycken. En squall är ett regnmoln som går dubbeltså fort som den övrig vinden som finns. Den far fram med en egenvilja, bortkopplad från allting annat. Den kommer alltid från högernär man tittar bakåt i båten (vi seglar ju hela tiden med vinden inaktern ifrån, därav så tittar vi bakåt. En Squall syns oftast påradarn, så det är väldigt spännande att följa dess framfart bakifrånpå radar, och man ser framemot med spänning om den ska träffa osseller inte. En Squall innehåller alltid massa regn som regnar påtvären (här finns en likhet med Skanör), vilket innebär att trots vårasprayhood och Biminitopp (ni får. read more...

01/12/2016

Pauline af Skanör - Log day 11

Hej Anette o ThomasDag 12, kurs 235 grader, ons 1 dec. kl 11.00 Pauline tid (UTC=GMT -3h) hemma 15.00Hej där hemmaIdag började vi tycka synd om oss själva igen, gjutjärnet sattes igångvid sex tiden igår kväll och gick fortfarande när skepparen gick påigen vid tre-tiden på natten. Vid femtiden kom det lite bris, ochorder gick till Anton och Henke att hissa alla segel i beckmörker.Sagt är gjort, en halvtimme senare loggad vi 5 knop VMG. Efter ett partimmars sömn vaknar jag igen och vi seglar fortfarande i riktning motBrasilien med 6-7 knop.Vi sitter nu i kortbyxor och bar överkropp, då värmen har börjat visasig med sitt rätta jag. 27 grader i vattnet och i luften gissar vi pårunda slängar 28-29 grader. Det är så man börja bränna sig påteakdäcket. Tur det är barfota förbud på däck.När man. read more...