Xpense
Sail Number Den36

23/11/2009

Xpense - Log day 2

Så er vi på farten!!!Ligger nu 26.49, 17.56 dvs et godt stykke syd for Hiearro den vestligste af Kanarieøerne.Vi fik kanon start - trak af med det samme med Code1 og var forrest i hele crusing division efter 10 min. Efter 2 timer var vi foran halvdelen af racing division, som startede 20 min før. X har endnu engang vist sin styrke når det drejer sig om fart.Vi gik sydover med 12 knob, Blærerøven hhavde kokkereret til den store guldmedalje inden afgang, vi fik aftensmad i cockpit i solnedgang og 25 til 30 knobs vind.vi pillede spileren efter solnedgang - for meget risiko for natlige uheld med al den vind og fortsatte med 10 knob for rebet storsejl og genoa. Natten var sort, vagtplanen blev afprøvet - advokaten havde brugt sin teori til at fabrikere en kompleks opstilling.Et enkelt uheld i. read more...

24/11/2009

Xpense - Log day 3 - Xpense

Tirsdag d. 24/11 - en måned til jul og langt ude i Atlanten - Vi er nu godt under vejs og tempoet er kommet ned over hele linien. Det går fint med sejladsen og selvom vi ikke var helt tilfredse med at det første døgns distance, så ligger vi godt fremme i feltet. Vores andet døgn til havs er netop sluttet og vi har nu sejlet ca. 400 sømil af de ca. 2800 vi nok lander på. Der er hele tiden småting der skal repareres og ordnes. Kicken røg ved en næsten bomning sidste nat og måtte nittes, Martin måtte en tur i masten efter et fald, 2 styreliner til lokumsbrættet på kondomet til spileren knækkkede og nu skal Mads snart igang med at sy en lille flænge i genoaen.Vi holder stemning og humør højt, får god mad og nybagt brød hver dag og nyder det gode vejr og nogle få heroiske sjæle taler om at. read more...

25/11/2009

Xpense - Log day 4

Rytmen og søbenet er ved at indfinde sig og kapsejladsgenet i mange af os er kommet til  overfladen. Vi har for første gang sejlet med spiler hele natten (det fantastisk fornemmelse at styre i buldrende mørke, hvor det eneste man kan se er konturerne af spileren, lyset instrumenterne, stjerner og morild i hækbølgen bag os. Iøvrigt har døgnet budt på højtlæsning af manual til mænd med sure koner oplæst med indfølelse af forfatteren. Vi glæder os til de næste kapitler. Fantastisk sejlads.Hilsen til alle Nikolaj.Karin vil du give følgende besked om eksistensen af ARC [email protected][email protected] skipper:Vi kører på. Der er gået ræs i den og efter vi så på anden dags placeringer gik sejlmageren i selvsving - spilereren blev oppe efter solnedgang og sejlmageren styrede. read more...

26/11/2009

Xpense - Log day 5

Natten har været mere rolig. Lidt mindre vind - vi valgte at sætte spilet genoa og spare på crewet, alle har fået sovet pænt. Nætterne er varme - man sidder i shorts - måske en lille jakke, men meget behageligt. Det er klart ingen skyer, måneskin halvdelen af natten og oceanet er kæmpe.Blærerøven var ved at falde i vandet af forskrækkelse, da en flyvefisk ramte ham lige i smasken, en anden røg ned i pantryet og ramte næsten panden, men vi valgte at lade den flyve.Vi ligger fortsat i synsvidden med den hollandske 612 er, han nåede forbi os da vii tog spileren ned i nat, men nu kører vi på igen, han har dog desværre også sat spiler så vi er nødt til at tage ham i nat.Iøvrigt havde vi den bedste distance af alle både i arc'en i døgn 3 vi sejlede 217 mil i luftlinie hvilket er bedre en. read more...

27/11/2009

Xpense - Log day 6 - Xpense

Vi har nu liggetr på styrbord halse i 3 dage. Vi ligger på en døgndistance på 200 mil det sidste døgn, der er ikke så megen vind mere - nede på 15 til 20 knob lidt over i pust. Jeg tror alle i feltet kører med flyvesejl nu - vi har ikke haft spileren nede udover vores debut, som atlantfiskere.Claus havde købt det rigtige grej - vi riggede det til i går morges, på trods af at alle havde sagt, at der ikke er mulighed for at fange noget over 7 knob. Vor hollandske ven i 612eren, som har mere atlant erfaring anbefalede bare at komme igang, og vi satte den største wobler. Efter en halv time sagde det hug, - linen for ud, og stoppede først, da den var næsten 400 m ude, hvor vi satte bremsen. Turde næsten ikke løfte stanggenn ud af holderen så meget træk var der på. Fisken kæmpede som en besat,. read more...