Honningpupp II
Sail Number NOR2068

22/11/2010

Honningpupp II - Perfekt første døgn

Herlig start på Atlanterhavskryssen vår.Stikkord:1) Vi lå helt fremme i straten, og seilte som guder! Blant annet peiset vifra en 47 fots Oceanis Clipper (med parasailor) og en 46 fots Bavaria! Etterfem timer av seilasen var vi nummer 24 sammenlagt (korrigert tid)!!!!!2) Kjell-Aksel, vindroret vårt, fungerer hur bra som helst (som Olle sierdet). På det første døgnet har Kjell Aksel styrt båten 60-70 prosent avtiden!3) Ingen er sjøsyke, selv om skipperen blir kvalm hver gang han må leteetter noe nede.4) Olle kjørte sin første nattevakt, og holdt knall fart hele veien. Littverre er det at kontorhendene hans nå er såre og fæle. Fra nå av må fyrenbruke hansker!4) Storm er i hundre etter at vi i dag begynte med julekalender. Førstepakke var et Lego-romskip.5) Vi seiler i øyeblikket med to. read more...

23/11/2010

Honningpupp II - Drømmedager

Dette er fint! En ny storartet dag på havet - toppet av fersk sashimi oghvitvin til kveldens Weeds-stund!"Weeds" er en hysterisk morsom, amerikansk serie som vi har med de to førstesesongene av. Hver kveld etter at vi har lagt Storm ser vi en episode ogfinner frem noe digg. I går kveld kom digget altså fra havet, i form av enblank, to kilos dorado som straks havnet på sushi-kokk Olles bord! Nydelig!(NB! Mer om Olle på mannskapsiden, "I hyre".)Seilingen går fortsatt bra. Vi vet ikke hvordan vi ligger an nå, mengårsdagens plasseringer mellom 20 og 30 er oppsiktsvekkende bra. Men såjobber vi også hardt! På 12 timer i går byttet vi seil eller seilføring femganger!(Til grunn for plasseringene ligger det et målesystem som innebærer at allebåter får et handicap basert på hvor rask båten er. Vår. read more...

25/11/2010

Honningpupp II - DAG 4: Vindstille, mekking og gjensynsglede

Ikke helt uventet døde vinden helt kl 13.00 - ingen ombord vaer særlig lysten på å sette igang kostebinderiet, men da farten sank til 1,7 kn måtte vi bite i det sure eplet og fyre igang. Ikke det at vi led noen nød av den grunn! Utrolig varmt og deilig, helt flatt hav - noe som også gav oss mulighet til å mekke litt (autopiloten monteres sakte men sikkert), vaske i salongen, grille og leke masse med Storm.Litt utpå dagen ble vi oppmerksom på en båt som nærmet seg - en rask titt i kikkerten viste også at båten var Norsk! Vi kalte opp på radion og fikk straks svar fra AVENTURA, ikke lenge etterpå lå vi longside. Her fikk vi servert røver historier om havslanger og jaktende hammerhaier, mens de var litt misunnelig på den deilige grilllukta som fulgte båten vår. Aventura er forøvrig båten. read more...

26/11/2010

Honningpupp II - Livet om bord

Tre uker (minimum) uten å se land innebærer naturligvis noen utfordringer. Som for eksempel å få i seg nok - og ikke minst riktig - næring. Dessuten må vi håndtere tre ukers søppel på en båt som ikke akkurat er utstyrt med søppelsjakt og ukentlig tømming. En annen viktig ting er å få nok søvn. Ogsåskal vi ha det moro. Slik gjør vi det her:Båten er fylt til randen med mat, først og fremst vann og frukt. Vi har 2,5 liter vann pr. pers, hver dag. I tillegg kommer brus, øl og litt vin. Til nå har vi ikke brukt dagsrasjonen en eneste dag. Men så er heller ikke supervarmen kommet ennå... Vi "sparer" vann ved å bruke saltvann til det meste: Oppvask, supper, skylling av grønnsaker, baking av brød, dusjing osv. Det hører med til historien at vannet her er krystallklart og rent.Frukten spises. read more...

27/11/2010

Honningpupp II - DAG 6: Vindstille, bading og fredagstacco

Nok en rolig dag på havet. Vi seiler så sakte vi kan, inntil vi må krype tilkorset å starte kostebinderiet. Sånt blir det mye håndstyring av - KjellAksel (vindroret) sliter litt i svake og skiftende vinder, og autopilotenligger fortsatt i esken sin under dekk. Skipper'n har derimot lovet at detskal være det første han gjør tidlig en lørdags morgen. Skipperinnen harlikevel funnet sin hjelpende hånd; i form av seilerhansken til Olle, sommøysommelig brettes og tjores under rattstammen og voila - frie hender iopptil flere minutter av gangen....Førstestyrmann og skipper var begge mer enn klar for å bade i det varme,mørkeblå vannet - men skipperinnen var meget skeptisk både til å stoppe opp( vi kan jo risikere å falle opptil fler plasser på grunn av dette), atgutta skulle bli tatt av dønninger. read more...