Numa
Sail Number

10/12/2016

Numa - Roberts reiselogg dag 20

Roberts reiselogg dag 20:Akkurat ferdig med 12-4 vakta, og har så mye tanker i hodet at jeg bare må skrive litt før jeg køyer.Det har vært ganske mye bevegelse i skuta på vakta i natt :-)Deilig å virkelig føle at man er på havet.Jeg kan ikke tenke meg noe mere beroligende enn å stå på dekket, og høre vinden suse og bølgene bruse mens skuta "fosser" frem, og titte på stjernene.Tidligere på vakta var det sterkt måneskinn, og da så jeg ikke så mye stjerner, men etter at den ble borte under horisonten kom alle stjernene frem.Jeg så fire stjerneskudd i løpet av kort tid, og ønsket meg det samme hver gang :-)Jeg ønsket meg.....det kan jeg jo ikke si, for da går det ikke i oppfyllelse ;-)Så også et forrige natten, og fortalte Janne som løste meg av kl. 8 etter 4-8 vakta at jeg hadde sett det.. read more...

09/12/2016

Numa - Robert´s reiselogg dag 19

Robert´s reiselogg dag 19:Kjære lesere.Jeg glemte å fortelle om den store ulykken som skjedde sist dag under middagen sist dag :-( :Et stettglass med rødvin veltet, og over halve innholdet ble sølt utover dekket i cockpit´n.Vi har jo vin til maten hver dag, og det er første gang det har skjedd på denne overfarten....Dere tror kanskje det var fordi det slingrer for mye, men der tar dere faktisk feil.Det var Janne som skumpet det overende.Som tidligere nevnt: Catamaraner ligger alltid dønn rett, uavhengig av vær og vind ;-)Nok om det, nå til dagens hendelser:Vi har seilt genaker i hele dag, og hatt mellom 8 og 10 knop det meste av dagen.Genakeren ble berget før middag for at vi skulle få det litt roligere, og den skal få ligge i lockeren sin til i morgen tidlig.Vi seiler Genoa i natt, da. read more...

07/12/2016

Numa - Robert´s reiselogg dag 18

Robert´s reiselogg dag 18:Nattevaktene i dag fikk merke hva squaller kan by på av både regn og vind.Før skribenten gikk og la seg "åpnet himmelen seg" og helte alt den hadde av vann ned på Numa.... Iallefall virket det slik.Det var godt med vind og regn det meste av natten, men når skribenten stod opp ved 7:30 tiden vardet fint vær igjen.I dag har vi seilt med genoa hele tiden, bortsett fra ca. en halvtime hvor vi forsøkte genakeren.Pga. sjøen (bølgene) måtte vi ha håndstyrt hele tiden dersom vi skulle ha hatt genakeren oppe, så da blei det genoa.Det har og vært noe squaller på radaren, som man ikke vil møte med genakeren oppe.Vi er jo makelig anlagt hele gjengen ombord, og vil jo helst bare ha solskinnseilas.Mannskapet har jo til tider lurt på hvorfor vi ikke seilte med genakeren, da de. read more...

Numa - Robert´s reiselogg dag 17

Robert´s reiselogg dag 17:I dag har vi hatt flott genakervind hele dagen og gjort god fart.Steinar vant distansekonkuransen i dag igjen ;-(Han får ikke premie da han allerede har fått alle de som overstyrmann har i "kista med det rare i".Vi får daglig (helst på natten) flyvefisk på dekket.De vi ser når de kommer redder vi, men noen har ligget en stund og er døde, så de får "funeral at sea".Det blir nok de eneste fiskene vi får på denne overfarten, da det ikke har vært så mye som et napp på snøret vi har ute :-(Forrige gang vi seilte over, i 2005, så vi knapt en båt på overfarten, mens denne gangen har det vært en del.I dag har vi sett 3 stk, hvorav en svæææring krysset rett bak oss.En seilbåt på 98 fot som heter Ala Longa.Denne er ikke med i ARC´enNår man har så høy mast at man må ha rød. read more...

06/12/2016

Numa - Robert´s reiselogg dag 16

Robert´s reiselogg dag 16:Natten ti li dag har vi gått for motor, men når kapteinen våknet til liv satte vi genaker og har seilt for denne i store deler av vakten, med mer eller mindre hell. På ettermiddagen døde nesten vinden bort, og vi seilte i litt over 3 knop i lengre tid. Motor ble startet kl.17:00, og kommer etter de fleste solemerker til å gå hele natten.Pær´en vant distansekonkuransen i dag.Kapteinen bestemte seg for å reparere flaggstangen som knakk forrige dagen, og undertegnede ble lagt til enda en stilling ombord; nemlig tømmermann :-)Janne har vasket tøy i dag, så nå ser det ut som en sigøynerleir på dekket her, men tøy hengende til tørk overalt :-).Skribenten har fått badet i fart :-DDet var veldig rolig og lav fart en stund, men så fort han kom seg i havet øket farten til. read more...