Samba (old)
Flag Netherlands
Sail Number

25/11/2008

Samba - Dag 1 - De kop is eraf!

We zijn vertrokken. Na twee weken van feesten, seminars en heel hard werken om de boot klaar te krijgen, zijn we eindelijk op weg naar het Carieb. En ik heb er heel veel zin in.De start was heel indrukwekkend. We werden uitgezwaaid door Karin, Eva, Ruben, Merle, Koen en Maarten. Wel heel raar om Karin en de kinderen 3 weken niet te zien. Rond 12.00 hebben we de trossen losgegooid onder begeleiding van een band op de steiger. Het was nog een hele klus om uit de haven te komen aangezien 225 jachten door een hele smalle opening moesten. Daarna hebben we in de containerhaven de zeilen gehezen en om 13.00 kwam dan ons startschot. Een gigantisch gekriejoel van boten die allemaal dezelfde kant op willen. Het was werkelijk een prachtig gezicht.Nu hebben we onze eerste dag erop zitten en deze is. read more...

Samba - Dag 2 - de kop is er nog een keer van af!

We zijn nu enkele dagen onderweg en het begrip tijd begint te vervagen. Ik moet diep nadenken wat voor dag het vandaag is . We leven dinsdag 25 november en het is 19.00 uur Kaapverdische tijd en we dobberen ergens zon 100 mijl uit de kust van Mauritanie. Niet het eerste land wat in je opkomt als je de oceaan oversteekt. Maar nu loop ik al weer te ver vooruit en maai ik het gras van mijn opvolger weg. Ik ga verder waar Michiel gebleven is.Michiel had nog geen 5 minuten zijn hengel uitgegooid of een domme dorada had al in het roze namaak inktvisje gehapt. Op kunstige wijze werd deze grote vis binnengehaald . Eerst wat tot rust brengen met wodka( een oude truuk uit de oceaanoverlevering) Met een tegengesteld resultaat | dat arme beest kreeg een soort epileptisch insult. . Chefkok kleine. read more...

26/11/2008

Samba - Dag 4 - En nu is dan ook de staart eraf!

Al 3 volle etmalen op de oceaan en nu gaan we de nacht in van de 4e dag. Om 20.00 uur begin ik samen met Wouter aan de nachtwacht. We hanteren het Zweedse wachtsysteem. Dit zegt wat over de tijden in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden. Dit wachtsysteem bevalt ons tot nu toe erg goed, we zijn dan ook alle 4 goed gewend aan het toch wat afwijkende ritme.Woensdag ochtend begon om 07.30 uur gelijk met een heerlijk zonnetje over een wel extreem rustige oceaan. Eindelijk krijgen we om 11.30 uur weer een kans op een heerlijk visje. Er hangen zowaar 2 vissen aan. We besluiten eerst de grootste, een heerlijk uitziende vis, binnen te halen. Kleine Michiel trekt zijn handschoenen aan en snijdt gelijk de staart van de vis om hem leeg te laten bloeden. De staart gooien we in het water. read more...

28/11/2008

Samba - Dag 5 - De Vliegende Hollander

Het begon een beetje saai te worden, weinig wind, rustige zee, zonnetje, Robbert nog maar eens de mast in om slijtage op de vallen te checken, maar daar is inmiddels verandering ingekomen. Afgelopen nacht hadden we een bijna aanvaring met een soort Vliegende Hollander, een Zweed, die waarschijnlijk nog nooit van een Zweedse wacht had gehoord. Er was namelijk niemand aan dek en er werd ook niet op oproepen via de marifoon gereageerd. Ook schijnen met een fel zoeklicht werkte niet, dus moest uiteindelijk de scheepstoeter er aan te pas komen om ze wakker te krijgen. Toen het gevaar was geweken, kwam de Zweed nog even over de radio dat hij ons wel even over bakboord voorbij zou komen, terwijl wij hem al waren voorbij gegaan. Ook kwam hij nog met een "goeie" tip over onze zeilvoering, maar. read more...

29/11/2008

Samba - Dag 6 - Eindelijk koers naar St. Lucia

We hebben eindelijk onze koers aangepast en we koersen nu west naar St Lucia. Tot nu toe kon dat niet omdat de passatwind alleen in het zuiden zit. Nu zijn we zuidelijk genoeg om af te buigen. Op deze manier kunnen we nog een stuk afsnijden. Dit blijft altijd wel een risico omdat de meest betrouwbare passaatwinden nog zuidelijker zijn.We hebben ook de boordtijd aangepast. Deze is een uur terug gegaan. Dit moeten we nog drie keer doen voordat we in St Lucia aankomen.Verder hebben we een extra radionet opgezet met een groep nederlands boten en de nutmeg. Dit is onze geadpoteerde engelsman die al vanaf Noord Spanje met ons meevaart. Dus alhoewel we een nederlands radionet hebben spreken we toch engels. Het radio net is altijd erg leuk. Om 12.00 uur hebben we eerst een ARC radionet en om. read more...