Great Bear
Sail Number

08/12/2011

Great Bear - 08-12-2011 - Stille som en ninja

Det blev stille.. helt stille... mørket sænkede sig over atlanterhavet. Mit derude under stjernerne lå Great Bear... helt alene...   Ja, stille blev det.. Det er nu vindstille på 26 time.. Før dette vejr kom, tilbagelagde vi mellem 145 og 160 sømil i døgnet. Nu er vi glade hvis vi når de 50.  Vi har i dag været ude og bade på 4500 meters dybde og har konstateret at der ikke er så stor forskel som at bade på 3 meters dybde..   Julemusikken kører stadig på radioen og humøret er dog alligevel højt i forhold til omstændighederne(GPS'en siger 22 dage til ankomst..)   Hvis i ville være venlige kunne det være dejligt hvis i kunne sende noget storm med. read more...

03/12/2011

Great Bear - 03/12/2011 Great Bear - Julestemning ombord

Dét sørme, dét sandt, December!   Efter at have fået en pakke med Airmail d. 1 december, fyldt med julepynt, pebernødder og grankogler kom skibet hurtigt til at se helt eventyrligt ud. Ligemeget hvor man kigger er der guilander og små nissemænd.  Vi har haft radiokontakt med den anden danske båd Tao, og kæmper nu om førsteretten til St. Lucia med kun  993 sømil igen.D. 2 december fik vi også øje på et kæmpe skib i horisonten med kurs mod solnedgangen. Vi blev aldrig enige om det var et krydstogtskib eller et fragtskib. Aftensmaden bestod af den berygtede Jakabov vi havde snakket om lige siden Marselisborg d. 8. juli 2011. Fiskeriet er ikke noget vi snakker højt om. read more...

28/11/2011

Great Bear - 28/11-2011 Great Bear - Sol, vind og havsalt

Så blev det den 28 november. Ikke fordi der er noget særligt med den dato, men det er nu engang den dato det er i dag. Vi har været på vandet i 8 dage, men det føles nu mere som 4.   Søkulleren viser sine små tegn ved nogle af besætningsmedlemmerne ind i mellem. Det er dog værst ved Jørgen M. som sidder og snakker om at han vil lærer at binde et pælestik, pæleorm, solstik og myggestik.  Dagens citat kom ligeledes fra Jørgen M. og lyder således: "Jeg har fået mig en skidttæller, men hvor i skridtet skal den sidde?"   Vi har hørt at Tao har fanget en fisk på 23 kg men Henrik fangede til formiddag en fisk på 43 kg!!! Den hoppede desværre af inden. read more...

27/11/2011

Great Bear - 27/11-2011 St. Lucia Here We Come!

Kære alle! Så ramte vi passatvinden. Det forekom næsten samtidigt med at vi krydsede de 1000 sømil. Nu er der heldigvis kun 1975 sømil igen! Vejret er ved at blive varmt - meget varmt. Vi har lige nu en inde- og udetemperatur på 28 grader.  I foregårs var der virkelig action på! Vi havde lige sendt vores sidste opdatering til bloggen da der lød et ordentligt smeld. Peder stod og styrede og vi farede alle op i cockpittet. Storsejlet stod og blafrede faretruende i alle retninger, mens bommen stod stille. I hjørnet af sejlet sidder, eller rettere sad, en ring som fæstner sejlet til enden af bommen. Sejlet havde givet op og var blevet så slidt at ringen sprang af. Vi fik storsejlet ned og. read more...

25/11/2011

Great Bear - 25/11-2011 - Vi Vinder!

Så blev det tid til den store opdatering.Vi fik en fantastisk start og lå hurtigt meget fremme i feltet. D. 20. kl 13:00 gik starten, hvor alle 147 både i vores divission startede ud på én gang. Allerede kl 19:00 havde vi kun 35 både i syne men det var først natten mellem den 24 og den 25 at vi ikke kunne se nogle lanterner overhovedet. Så nu er vi helt alene på det store ocean.   Tiden går hurtigt synes vi... vi kan knap nå at få et middagslur før vi skal have en lur mere... nej der er massere at lave, vi styrer og styrer for livet løs... skipper har forbudt os at bruge selvstyreren selv om den er bedre til at styre end alle os andre til sammen.   Udover at styre bliver der også. read more...