Saga Tiba
Design Bavaria 49
Flag Norway
Sail Number

Investing in his family, their future and seeking out adventure is occupying all of Morten’s attention at the moment. Having left his job as a General Manager in a Wine and Spirit Import Company, and sold their home in Oslo, Morten and then family are taking the next few years to ‘travel where the sunset takes them.’ Morten is a cruiser at heart, though he has raced when he needs to blow off steam with friends! He is participating in the ARC with three friends and possibly a journalist, who is very keen to write the story of his family’s adventures, once he has completed the crossing and meets up with his wife and three children. Maintaining that ‘ sailing is a state of mind’ Morten believes that the ARC, will provide the crew with an invaluable learning curve, in a safe and very social environment and of course, is the perfect springboard for Morten to further his experiences, before heading off to explore the Pacific atolls and possibly the sunny beaches of Australia.

24/11/2008

Saga Tiba - 24. November et sted utenfor kysten av Afrika

Hei familiene, venner og kjente.Stevner mot Kap Verde med 28 uutholdelige grader bankende ned i teaken på fordekket. Uten en leskende pils i varmen ville dette muligens kun være en tur for de aller tøffeste. men, vi har pils...heldigvis. Solen har allerede satt sine spor i våre muskeløse kropper, men vi klager ikke. Fiskeutstyret er på plass i akterspeilet hvor også Buggis sitter ventende med stort håp om noe unormalt gigantisk. Hilland passer 12-16 vakten , mens Steinar sover som vanlig.Spribommen fungerer fantastisk og gir oss 2 ekstra knop. Uten den hadde det vært vasnkelig å komme seg over Atlanteren på en grei tid. Vi snakkes i morgen.Inge Steinar og Morten. read more...

25/11/2008

Saga Tiba - 25. November, Duppende og vaggende uten vår venn vinden

Så her ligger vi i solen og venter. Vår venn vinden tok tilsynelatende ferie i går og glimrer således med sitt fravær. Ingen arbeidsoppgaver betyr søvn for Steinar. Han har laget frokost til alle mann og er sikkert litt sliten etter en tøff, hendelses løs morgen. Siden i går(siste 24 timer) har vi seilt 115,38 nm, vi har hatt en toppfart på 8,7 knop og et gjennomsnitt på bare 4,1 knop. Vi er 447 nautiske mil fra stedet vi tror vi møter passatvindene vestover. Solsellepanelet er på plass og gir oss litt ekstra energi. Moro med nye dabedutter som er montert. Ingen fisk på kroken og tydeligvis hjelper det verken med bergensere eller nordlendinger om bord når oslofolk holder i snøret. Kort fortalt har vi det supert om bord! 3 stolte pappaer hilser med solrød hud til ungene hjemme! Vi gleder. read more...

26/11/2008

Saga Tiba - 26. nov. På platt lens i flat sjø

På fjerde dagen i sjøen er vi kalibrert for den evige gyngingen. Selv Morten kan stå på ett bein på dekk.Etter flere timer med fire til åtte knops vind, på kurs 240 grader, justerte vi og gikk nesten rett syd etter lunsj i går. Værmeldingen vi mottok fortalte at det var mer vind å hente lenger øst. Det ga mer vind og bedre vinkel gjenom natten og vi cruiset sydover i fire til fem knop. Ikke noe å skryte av, men det dobbelte hva vi lå på formiddagen.Utpå ettermiddagen så vi delfiner som lekte i overflaten. En flokk med delfiner hoppet rundt, på det meste drøye metern opp av sjøen. Kokken disket opp med meget smaksfull fajita til middag, som ble skylt ned med kald øl.Klokken tolv, etter snart tre døgn i sjøen har vi tilbakelagt ca 365 nm. Vi seiler nå med fulle kluter og spridde seil på. read more...

27/11/2008

Saga Tiba - Da fant vi endelig vinden

I natt kl 02.00 fant vi vinden. Da fikk vi farten opp i 7 knop og gikk SSV over.Før dette observerte vi et hurtig blinkendne rødt lys som vi oppfattet som nødlys. Vi ringte redningssentralen på Las Plamas på satelittelefon og fikk beskjed on å undersøke. Vi tok ned seilene og gikk for motor mot stedet. Det viste seg at lyset beveget seg nordover og vi fikk beskjed fra Redningssentralen om å avbryte. Inge mente det kunne være en ubåt som var i overflateposisjon. Vi holdt god fart gjennom hele natten og kl 11 i dag la vi kursen om mot SV og mer i retning av St Lucia. Regner med at vi nå er i utkanten av passatvinden så i morgen blir det en enda mer vestlig kurs. Ellers har har vi badet bak båten i line i dag i vanntemperatur på 25 grader. Igjen så hilses det fra alle ombord til familie,. read more...

28/11/2008

Saga Tiba - Glede og sorg i blå omgivelser.

Rekord døgnet. Så traff vi passatvinden.Den kom bakfra som en gledeligforventet overraskelse på alle om bord. Etter noen småjusteringer om bordmed unna stuing og seiljustering lot vi natten falle på revede seil. Ingengrunn til å ta noen sjanser i stummende atlanterhavs mørke. Men, medmorgenkvisten kom solen og brede smil på mannskapets lepper. I løpet av deførste fullriggede morgentimer hadde vi parkert den gamle fartsrekorden. Ny:11,0 knop på slør i bare 15 knops vind (7-8 sekund meter). For å sette detlitt i perspektiv, har Steinar regnet ut at vi seiler Oslo ? Skagen 2 gangerHVERT DØGN! Fiskerekord ble også satt i natt da Morten halte i land et beistpå over 1,3 kilo?det var fisk nr.1 ergo var det rekord.Utover dette har viikke sovet så mye siste døgn. Det er 4-5 meter høye bølger og. read more...