facebookTwitterYou TubeNoonsiteOcean Crew LinkForum

Aurora Polaris - Utdrag av bilder fra vår tur så langt -  World ARC 2017-2018
07/12/2014

Take Off - Our first squall

Although the full moon lit our way so gently last night was quite unsmoothdue to wind changes all the time. We suspected several squalls so the spinnakerwent up and down all night in prevention. However we seemed everytime to “miss”them. This morning was a grey morning, no sunrise from the sea and heavy cloudsahead of us. However the heavy clouds were all along the horizon so we thoughtit was just normal rain. We sailed through it, got a bit wet, the wind wassteady and we thought this was smooth. The wind started to blow stronger and wasup to 30 knots when it then dropped gently down to 17 knots. And from nowhere astrong wind hit the boat, Jörgen stearing had difficulties in answering the windand the broach was inevitable. And then came the real rain – just like pouringhundreds of. read more...

Aurora Polaris - Utdrag av bilder fra vår tur så langt - World ARC 2017-2018
Aurora Polaris - Utdrag av bilder fra vår tur så langt -  World ARC 2017-2018

Aurora Polaris - 31 Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Dagenstartet med forelesning om den videre seilasen gjennom Great Barrier Reef. Videltok fordi vi kanskje gjør det strekket neste år før flåten kommer, slik at vikan være sammen med de andre derfra.Resten av dagen ble avslapning. Vier nå i en situasjon hvor vi kan ta det mer med ro. Noen av seilbåtene drar avgårde for å se mer av Australia. Da går de sakte i retning mot Darwin. De harfire uker på seg til å utforske området, så nå er der en annen fred over allesammen. Noen blir her noen dager til, mens andre ønsker å se de fine øyene rundtAustralia. Vi har booket plass i marinaen, og båten vår vil bli løftet på landen gang mellom onsdag – fredag. Her skal den så ligge et års tid, og vi kommerhjem. Flyet vårt letter 10.august, og lander i Stavanger 11.august. Så får vi såvidt trekke pusten. read more...

Aurora Polaris - 30 Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Jeg hadde heldigvis vekkerklokka på,for jeg sov godt da det ringte. Vi behøvde ikke spise noe før vi gikk, så detvar bare å kle oss varmt og ta med fotoapparat. Bussen kjørte oss en times tid imørket, og det var ganske stille – sånn påmorgenkvisten.Davi gikk ut av bussen, fikk vi beskjed om ikke å krysse merkene for tidevannet påstranda. Vi gjorde som vi fikk beskjed om, og da vi nærmet oss merkene, så viplutselig en hel samling kenguruer som ventet på mat. De hadde lagetmatstasjoner til dem, slik at det skulle være lettere for turistene åfotografere og iaktta dem. En av dem hadde en liten unge i posen på magen, og vivar heldige å få se den lille stikke hodet ut og spise samtidig med moren sin.Mens vi stod der og fotograferte, steg sola opp, og vi fikk fine bilder medvarmt lys på.Bussen. read more...

Aurora Polaris - 29 Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Lørdagvar vår fridag! Da måtte vi ta en biltur, og jeg pakket for å være ute. Forkapteinen ble det viktigere å nyte shoppingsenteret. Heldigvis hadde jeg meddynejakka, for de kjører aircondition enten det er varmt eller kaldt ute. Rundt21-22 grader blir litt for kaldt for oss som har vært vant til å svette sålenge.Tilbake til båten igjen, ble det feiring på kaien, for en avrusserne hadde bursdag. Marinaen hadde tatt ut en svær grill, og hadde lagetsalat og diverse attåt. Det var ingen som behøvde å gå på restaurant etterpå,dessuten ville alle tidlig i seng, for vi skulle opp før kl.5 ommorgenen. #end. read more...

Aurora Polaris - 28. Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Fredagvar en uoffisiell samling om kvelden for å feire at vi nå har krysset heleStillehavet. Denne kvelden kom også de to siste båtene inn. De hadde måttetstanse en tid i Fiji på grunn av sykdom, og seilte videre mot Australia uten ågå innom Vanuatu. Vi snakket med dem gjennom gitteret, og gjensynsgleden varstor! De måtte naturligvis vente til morgenen før de ble sjekketinn.#end. read more...

Aurora Polaris - 27. Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Om morgenen kom «Australian border Control» om bord ibåtene. De var uniformerte – med boots og det hele – og narkotikahunder. Hundenvar spesielt interessert i båten vår, og da ble det full gransking –naturligvis. De ble til slutt tilfreds da de fant løsemidlene vi hadde i en avgolvlukene. Det var antakelig det de hadde reagert på.Vi ble i allefall, som første båt, innklarert til Australia! Det var herlig å få lov å gå påland og motta nøkler til kaien og toalettene. Etterpå flyttet vi til en avutliggerne på kaien, hvor vi nå «bor» sammen med de andre fra flåten. Samme dagfikk vi også tak i leiebil.#end. read more...

Aurora Polaris - 26. Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Vikrysset «finishing line» 08.54, rett foran «Hanna». Hun prøvde gang på gang åpassere oss, men Aurora Polaris slapp ingen forbi! Vi ble båt nr.2 overmållinja! Om der blir premie, betyr mindre. Det viktigste var å bevise atparaseil nødvendigvis ikke er bedre enn vår seilføring. Det ser ganske truendeut når de kommer med den digre posen med hull i, og vi kan se at de gjør 11knopeller mer. Likevel – vi kan justere vindvinkel mye bedre enn de, og de må ta nedseilet når vinden blir for sterk.Resten av strekket fram mot Mackay,hadde vi perfekt vind og gjorde god fart, til tross for at vi hadde strømmendelvis imot oss. Vi så hval hoppe rundt omkring på revet, og jeg fikk se en storhale løfte seg, for så å forsvinne under havflaten. Det ble mitt sikre bevis påat jeg hadde sett hval!Vi klappet. read more...

Aurora Polaris - 25. Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Noken dag med medvindsseiling! Vi har hatt tre båter rundt oss. «Hanna», enkatamaran, på styrbord side, vår faste følgesvenn, «Ashia» litt aktenfor påbabord side, og bak oss kommer «Take off», en svensk båt som ble med oss fraMusket Cove, Fiji. De er et par med to barn, en gutt og ei jente. Ungene erblitt riktig godvenner med kapteinen på Aurora Polaris, men så driver han johele tiden og bestikker dem med «kanelbullar».Nå minker det skikkelig påvannet om bord. Det kan se ut som om vi har kvart tank på styrbord side, og vibruker nå av nødvannet som ble kjøpt på Gran Canaria. Det går til drikkevann ogmatlaging, og tankvannet til oppvask og håndvask. Gleder meg til igjen å kunnebruke mye vann!Vi regner med å krysse mållinjen i morgentimene 26.juli,og deretter blir det å gå gjennom revet mot. read more...

30/07/2017

Lexington - Arabella party, more photos

I made a quick post last night after the party hosted by Arabella, a boat from Russia. I was too tired (alcohol induced) and did not make a post that paid the hosts enough tribute. There are two very friendly men on the boat and they could not have done a better job. They got a grill from the marina and cooked all kinds of meats. They also had a bar featuring about anything you could want, and they did not run out of anything. May fair winds fill your sails with lovely hosts! I have a couple more photos. Bob. read more...

29/07/2017

Lexington - Australia

We had a lovely day today. We went on a driving tour of the area of Mackay and came back to a party hosted by Arabella, a Russian boat. It was Andrea's birthday. They had a great birthday party-dock party. They could not have done a better celebration. They had food beyond belief. The drinks were free flowing. Russians can drink you under the table. I will send photos. . read more...

Lexington - 7/26/17 Closing in on Mackay

We are closing in on Mackay but in sail boat logic we have 160 miles to the finish and then 100 miles thru the reef to the marina. I hate to count my chickens too soon. It is 03:00, beginning my watch. We have had a great good passage. There has been very little rain. It is chilly enough at night to wear long pants and a light jacket. There are a lot of times when I see speeds of 7+ knots but I doubt we will average much over 6 knots. For us that is not bad. We are just not a fast boat. I have been studying the coast of Australia that we will be sailing. World Cruising has a local expert cruiser scheduled to talk to us on where to go and how. There is such a vast area. It has taken me a good bit to be slightly familiar with what is where. I am sure we will do fine but I do not want to. read more...

29/07/2017

Lexington - 7/25/17 Hitchiker

HitchhikerIt is 00:47 and I am on watch. Earlier tonight we had a sea bird land on the top of the mast and ride for a short period. Later tonight on Karen’s watch one landed on the MOB box on the stern rail. He has his head tucked under his wing and appears to be sleeping. He has probably been there 4 or more hours. I think they get tired and we appear as a nice landing resting place. We have taken flash photos of it without causing it much disturbance. One of our boats has had engine problems on this leg. He had engine problems on the trip to Port Vila. He had water in his oil which they thought came up thru his exhaust. He had mechanics on the boat to work on it. They took part of the engine apart and put it back together. It started and ran but had a little click sound. At that point. read more...

Lexington - Guest Post by Terry Clark

It is currently 2 a.m. EDT in Silver Spring, Md. Such an introduction by Bob usually indicates he’s bored to death on a slow night watch. Me, I’ve just got mundane, civilized jet lag — which brings to mind the only real advice I can give to anyone sailing the South Pacific Islands. Invest as much time as you possibly can. As some of the ARC boats have found, with several choosing to linger a year and rejoin in 2018; you can spend weeks in any group of islands and still find new delights in the next island. My nephew, Ben and I only gave ourselves a couple of days either side of our passage dates between Fiji and Vanuatu. As far as I’m concerned, at least two more weeks would give you a chance to enjoy the islands the ARC isn’t visiting. We met great people in the ARC and learned more. read more...

28/07/2017

Jambo - Sightseeing in St P

Off to The Hermitage but Navy day rehearsal has hijacked the program - back to the Metro to get inIMG_0775. read more...

26/07/2017

Timshel - Vanuatu to Australia Day 7

More ships going past.Just because there is a shipping lane marked on the charts doesn't mean the ships are in it!Contrary winds today (Chris says it is because of high pressure) and died away mid-morning so ended up motoring for a couple of hours.Luckily it came back and able to set sail again particularly trying for us as electronic autopilot doesn't work.Tried to set up old Autohelm 1000 tiller pilot to drive Hydrovane, but a critical piece came detached (a failure of the bonding) and fell into the ocean so that was that.Cloudy day , but cleared by evening, wonderful stars and a moon again (waxing crescent) at least for the first few hours.Some of the boats have already finished, we are still plodding on.After the finish line theres still the Hydrographers passage through the reef to. read more...

Jambo - Ducks in a row

Interesting approach to St Petersburg Jambo asked to get 8 boats in fleet B together for a co ordinated entrance Who says these ARC folk can't get their ducks in line ! Enough to drive you quackers me thinksIMG_0767. read more...

25/07/2017

Timshel - Vanuatu to Australia Day 6

Hand steered most of the day as awkward angle for Hydravane.Towards late afternoon wind got up - or rather the gusts became continuous so we carreered along for a bit as Steve was having a sleep, then reefed down.Now possible to set up Hydra to steer - easier with a lot more wind and reefed sails? - or is her less of a cross swell?Muchbetter anyway.Closeish encounter with Xin Ning Bo 919 ft, at least they answered their VHF and did manage to miss us.Now less than 200 nm to go to Australia (the Barrier Reef anyway).Australia - the promised land!Where there will be shops, supermarkets, chandleries, boat yards, launderettes - and kangaroos, wallabies, Koala bears, Duck-billed Platypus - also the Dunni spider (poisonous), Box jellyfish, saltwater crocodiles - according to Steve's trivia. read more...

Timshel - Vanuatu to Australia Day 5

Another quiet day for us, plodding along.Decide to try going wing and wing with poled out yankee overnight as Hydra can steer better.This means we are heading a bit to far downwind, but at least our course is steadier without so many swoops up and down.VMG is quite good and we have 370 miles to go anyway.Aint Fancy reported on morning net that their engine is broken (again - it was just fixed in Vanuatu) so they will be short of power.Cesarina gallantly set off to look for them and is now standing by, also Lexington is close, but on evening net they reported that they have a fix for the problem.Take Off also does not have an engine due to a cooling problem I think.We still haven't seen any whales, we did sail through a flock of seabirds (some sort of Booby) so here must have been. read more...

Aurora Polaris - 24. Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Nåhar vi gjort en slags vareopptelling, og funnet ut at vi har en del kjøtt igjensom må spises. Vi har antakelig to dager igjen av seilasen mot Australia, og nåtakket generatoren for seg. Enten trenger den ny impellar, eller så er deralvorligere ting på gang. Vet ikke om det er nevnt før, men nå seiler vi utenkjøleskap, vannmaker og generator! Kapteinen er ikke lysten på å gå i gang medreparasjoner undervegs, for endelig har kaptinnen fravristet ham hemmelighetenom hvorfor han klarer seg så bra på havet uten å bli sjøsyk. Det handler både omvilje, og å sitte i ro og la kaptinnen ta seg av alle ærender som handler om åbevege seg rundt i båten under seilas. Så nå vet alle det!Nå er han igang med carbonaralaging, for han hadde så skrekkelig lyst på det, og det lagerikke kaptinnen!Vi beveger. read more...

Aurora Polaris - 22.-23.. Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Vi seiler fortsatt, og vi gjør bra framgang. Ligger ikkelenger først, for nå har Arabela tatt forbi. Han vant de fleste premiene overAtlanteren, og er ei hard nøtt for oss. Kapteinen heter Sergej, og eieren erAndrej. De er noen hyggelige karer, begge russere. Hver gang Sergej tar over,skyter Arabela fart. Andrej var litt bekymret for om han hadde nok rosévin framtil Australia. «Hæ, drikker du vin når dere seiler?» «Det er ikke vodka», skjøthan beroligende inn, så det skulle ikke være noen fare! Når vi andre rever,benytter de anledningen og seiler forbi. Nå har kapteinen lagt seg, og kaptinnenstyrer skipet. Vinden ligger på mellom 10 -13 knop fra sørøst, og vi har en fartpå ca.7kn SOG.Disse to dagene har vært nokså like. Vi har gjort unna endel sjømil, men seiler ikke med direkte medvind. read more...

Aurora Polaris - 21. Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Utovernatta stilnet vinden, og vi har gått på motor store deler av dagen. Vinden harsnudd fra å være midt på nesen i går, til rett bakfra i dag. Regner med at dener tilbake til min vakt igjen, i alle fall er det slik det pleier åvære!Nå gjelder det å finne fram mat vi må spise opp før vi nårAustralia. Det gjelder stort sett frisk frukt/grønt, frø/nøtter og kjøttmat.Likevel var det fisken jeg tok fram i dag. Det er jo fredag, og da spiser jegfisk! Gammel vane vond å vende. Vi vet begge at det vi ikke nå klarer å spise,blir haimat. (Eller så må matkontrollen ta den med seg for å destruere.) Jeg harsagt at jeg heller vil spise frukt og grønt enn å ete all brødmaten, så fårkapteinen ta seg av den! (Brødmat var visst heller ikke noe problem.) Det som nålikevel gjelder, er at vi skal hjem, og. read more...

Aurora Polaris - 20. Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Pågrunn av tidevannet, gikk vi ut av havna et par timer før start av leg 7. Velute av revet som omgir Efata Island, fikk vi nok en overraskelse. Da vi kom innher, var det opprørt hav, og nå er det blikkstille. Vi har gått på motor i entime nå, og bryr oss egentlig ikke så mye om det. Det er nesten vindstille, ognå er det viktigere for oss å komme fram, enn å vinne enkonkurranse.Utpå ettermiddagen økte vinden på, og vi kunne til slutt slåav motoren helt. På min vakt gikk det så det «kvein» rundt ørene. Vinden låmellom 15-17 knop, på tvers, så vi fikk god fart! Jeg justerte seilene littinnimellom når jeg syntes det gikk for seint.Vi forsøkte å få tak isvigerfar der hjemme, for 20.juli fyller han år. Dessverre virker ikkesatelittelefonen vår så godt i det sørlige stillehavet, så vi måtte gi. read more...

Aurora Polaris - 19. Juli 2017 - World ARC 2017-2018

Utsjekk igjen! Den ble foretatt på formiddagen. Etterpåvar det dronetrening for kapteinene på Aurora Polaris og Ashia. Ashia haddebestilt en helt lik vår, og den kommer til Australia om en ukes tid når deresdatter kommer på ferie til dem. Dermed måtte de finne ut hvordan de skullehåndtere den. De fikk tatt noen fine bilder fra havna, slik at vi kan se båteneovenfra.Proviantering igjen – denne gangen med merkelapp fra Australiaeller New Zealand, slik at vi ikke må kaste alt når vi kommer fram. Mestepartenav det vi kjøpte var langtidsholdbart.Om kvelden hadde vi middag på en fin restaurant vis avis der vi lå til kai. De kan virkelig mat her på Vanuatu. Vi fikk servert delekreste retter. Det er ingen grunn til å la være å feriere her, for alle deresom trodde at Fransk Polynesia eller Fiji. read more...